Els meus lectors deuen haver-se adonat que hi ha buits en el collage de discursos que són els quatre pamflets. Alguns autors no han aparegut en cap dels textos, i no és per casualitat. Es tracta dels creadors sobre la música dels quals no discutiria mai de la vida amb ningú, ni amb criteris racionals ni amb criteris estètics o morals. Són les músiques del meu interior, les que, per dir-ho a la manera heideggeriana, són la casa del ser. Primer que res el pare Bach, que està per damunt del temps i que ocupa el cim més alt. Després Beethoven, el Prometeu de la història de la música, que m’arrossega cap a les parts més dignes de la naturalesa humana, l’heroi que fa del titanisme una manera de «construcció de si mateix» foucaultiana. També, i per afinitat profunda, el melodista més gran de la història, el pobre Schubert, que em cau tan bé. Si no fóra perquè tot sovint li sobra verborrea, hi ficaria també el Wagner de molts passatges de
I ací és on alguna veu maliciosa em podria assenyalar mancances en la meua llista. Motivades per una qüestió de memòria (ara no els recorde tots), però sobretot perquè la resta són matisables. Per exemple, entre els més antics m’agrada sobre tot la polifonia de l’Ars Nova, de vegades el gregorià i els himnes bizantins, les ensaladas espanyoles del XVI i, sobretot, el genial Monteverdi. No sempre m’irrita Vivaldi, i Händel em cau bé, a més de portar-me vells records (per cert, que tinc un impagable CD de música seua gravada per Boulez...). Trobe molt atractiva la música de Zelenka, que forma part d’aquest «cànon perdut» que algun dia voldria reivindicar ací. Com la de l’admirable (però pillín) del Joseph Martin Kraus, que el Magister i jo vam descobrir simultàniament. Amb el Sturm und Drang tinc bones relacions en general. Amb Haydn, depèn del moment; un dia em sembla encantador i magistral, i em posa de bon humor; un altre dia el trobe infantil i mecànic, mesell i insuportable. Depèn. Mozart... Ai, Wolfi! Les últimes simfonies, Don Giovanni i La flauta, el concert per a clarinet i el quintet també per a clarinet (sobretot si s’interpreten amb corno di basetto), alguns concerts per a piano... Són absolutament intocables i «meus». En canvi, el Rèquiem, les serenates (sobretot Eine kleine Nachtmusik), alguns quartets, algunes sonates per a piano (d’altres no), són obres que no puc escoltar de cap manera, que he arribat a odiar. La culpa no és meua. Respecte dels romàntics, reivindique el gran liederista que va ser Carl Loewe, però difícilment puc suportar moltes coses de Schumann; de Mendelssohn també poc, però una mica més. El bel canto em fa vomitar en general, tot i que amb les obertures de Rossini em passa com amb Haydn: ara sí, ara no. Brahms, uf, el Brahms de cambra em provoca reaccions subcutànies d’irritació i reaccions neuronals de mareig; el simfònic el porte millor, perquè quien tuvo retuvo (vaig arribar a acumular vuit o deu versions de les simfonies i dels concerts per a piano). El concert per a violí i el Rèquiem alemany em semblen meravellosos, sí. Sóc al·lèrgic a Verdi, però el verisme i Puccini em resulten bastant agradables. Els romàntics en general em causen malestar, tot i que algunes coses sí que les suporte millor. De Berlioz, Liszt i Chopin m’importa un rave la seua significació històrica i tècnica: és música generalment bavosa i patètica, tret d’alguna peça que m’agrada (algunes coses de
En fi, pose les cartes damunt la taula i, com veieu, els meus gustos són en general caòtics i bastant passionals, amb una evident debilitat pel postromanticisme tardà, pels nacionalistes centreeuropeus i per uns quants dels moderns. No m'agrada tot, però tampoc no m'agrada poca cosa. No és una perspectiva gaire avantguardista, però en realitat tampoc no la trobe conservadora. No ho puc evitar, ni em dóna la gana evitar-ho: sóc un moderat, un aristotèlic, també en les meues preferències musicals. La qual cosa explica la malifeta aquesta dels quatre pamflets. Cada cert temps descobresc un autor antic que m’agrada i un de modern que em desperta enorme admiració; de tant en tant hi ha autors que expulse de casa meua, i d’altres que «rehabilite», com es deia a
3 comentaris:
Estimat Guillem,
encara no he tingut temps per comentar els teus pamflets i el cànon final, però espero poder-ho fer ben aviat. Toques molts temes, i la cosa demana temps...
Aquest cànon final és molt interessant, perquè suposo que t'ha obligat a fer bugada i deixar a fora molts dels "indiferents". Però tens moltíssima raó quan dius que t'agrada allò que s'inscriu dins la teva manera de ser. La nostra manera de ser decanta les nostres preferències, i de fet aquesta és una de les maneres que tenim de conèixe'ns nosaltres mateixos. Segons el que ens agrada, anem aprenent com som.
Una petita provocació: et desagrada Chopin per babós i en canvi li suportes el preludi nº4?
Salut!
Gràcies pels comentaris. Ets dels visitants de luxe d'aquesta casa, tots els comentaris són benvinguts. Només dues puntualitzacions:
1. No és un "cànon", sinó un conjunt de coses que m'agraden més o menys. El "cànon" té voluntat normativa, al contrari que aquesta llista desastrada.
2. Això del preludi núm. 4 (i altres coses també, però sobretot això) és per raons predominantment autobiogràfiques.
Una abraçada ben forta,
G.
Who knows where to download XRumer 5.0 Palladium?
Help, please. All recommend this program to effectively advertise on the Internet, this is the best program!
Publica un comentari a l'entrada