El clímax de la Seconda parte
El Quartet núm. 3 de Bartók té dos moments de màxima tensió: la segona part del quart moviment (una mena d'"apoteosi" genial de tota l'obra) i el clímax del segon moviment. El clímax s'estén entre les xifres 41 i 49 (compassos 329-417). Es tracta d'una secció que transmet una certa impressió de stasis, de detenció del temps, tot i que hi passen moltes coses en molt poc temps. L'estrella d'aquesta tensíssima secció són, sens dubte, els glissandi i els colps violents (arcades avall en martellato). És a dir, precisament dos recursos tímbrics antagònics: la fluència dels glissandi --que no havien reaparegut des del principi del primer moviment) i l'agressivitat d'uns colps d'arc que gairebé converteixen les cordes en instruments de percussió.
El clímax conté quatre petites seqüències enllaçades. La primera està formada de glissandi de viola i violoncel a l'octava (desplaçant-se una tercera menor amunt i avall), d'una banda, i de quatre violents intents d'arpegiat que els serveixen de contrast, organitzats simètricament (vl. 1r + vla., sentit descendent / vl. 2n. + vlc., sentit ascendent; vl. 2n + vlc., sentit ascendent / vl. 1r + vla., sentit descendent).
----------------
Bé, espere que us haja resultat interessant aquesta anàlisi dels dos primers moviments del Quartet núm. 3 de Bartók. Quan completaré l'estudi amb les dues recapitulacions (moviments 3 i 4) el posaré a la vostra disposició en forma de pdf. El que he volgut mostrar, sobretot, és en què consisteix l'extrema concentració d'aquesta obra mestra, la manera genial com desenvolupa el seu discurs musical amb una economia de mitjans senzillament fascinant: el primer moviment, a partir d'una senzilla seqüència de tercera menor; el segon moviment, sobre la base d'una escala i prou. Aquest seria l'aspecte diguem-ne constructiu, que em sembla apassionant, però hi ha també l'acidesa expressionista del contingut, que fa que aquesta siga una de les obres més apassionants (i alhora més exigents, més "dures" per a paladars poc formats) del grandíssim Béla.
En fi, tal com he dit, tant de bo us haja estat útil o atractiu entrar en aquests detalls, en els tels i les entranyes d'aquest bellíssim quartet. Si he fet que a algú li pique la curiositat, me'n sentiré satisfet.
2 comentaris:
Sí, Guillem, tus análisis son una demostración irrefutable de que Bartók es uno de los grandes genios de la música de todos los tiempos, muy bien escrita, además, tanto desde el punto de vista del estilo como del ritmo de la presentación, por lo que se leen con mucho gusto... aunque hace que a uno le entren ganas de tener la partitura completa, precisamente para apuntar en ella lo que dices y sacarle más placer aún a la escucha de una buena versión de la pieza.
M'alegre, Paco. Efectivament, reconec que la millor manera de traure-li partit a l'anàlisi és sobre la partitura. Bé, no és impossible...
Publica un comentari a l'entrada